Search
  • Gamification, Applied Gaming & Bordspel-Design
  • “Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen”
Search Menu

Bordspel-design

Wij hebben een passie voor bordspellen. Ze zijn tastbaar. Iedereen kan ze maken. En je speelt ze écht samen. Zonder schermen. Zonder afleiding. En wij maken ze graag.

Al sinds mensenheugennis worden er bordspellen gemaakt en gespeeld. De laatste decennia heeft de ontwikkeling van gezelschapsspellen een enorme vlucht genomen. Door de komst van Kickstarter is de markt voor bord- en kaartspellen inmid­dels net zo divers en levendig als die voor speciaalbier.

Bordspellen zijn door hun lage ontwikke­lingskosten een interessant alternatief voor apps geworden. Het laten ontwikkelen van een digitale serious game kost gauw enkele tienduizenden euro’s. Voor beperkte doel­groepen is dat vaak te duur. Wij maken uitdagende, motiverende en leerzame bordspellen voor een fractie van die prijs.

  • "Michiel heeft een spel geproduceerd dat ik heb ontwikkeld om het leven met een bloedstollingsziekte te simuleren. De kwaliteit van de graphics is dankzij Michiel aanzienlijk verbeterd. Belangrijker nog: Michiel heeft me door het proces heen geleid, gezorgd dat ik mijn deadline haalde en het spel zo voordelig mogelijk kon worden geproduceerd."

    Barend Heeren

Hoe we een bordspel maken

Het ontwikkelen, vormgeven en produceren van een bord­spel is geen tovenarij, maar zeker ook geen sinecure. Het is een iteratief proces, waarbij prototypes elkaar in rap tempo opvolgen. Want testen is de sleutel tot succes.

Het ontwikkelen van een bordspel duurt enkele maanden, vanaf het eerste concept totdat de gewenste oplage ingepakt en wel bij u op de stoep staat. In die maanden gebeurt er vanalles:

  1. Een basisconcept bedenken

    Het begint allemaal met een idee. Dat idee komt niet uit de lucht vallen. We gaan op zoek naar de noodzakelijke ingrediënten. Die worden bepaald door diverse factoren, zoals het doel van het spel (educatief of vermaak), de doelgroep (kinderen of die-hard gamers) en het beschikbare budget.

  2. Prototypes bouwen en testen, aanpassen en weer testen

    Relatief veel tijd wordt versleten met het testen van prototypes. De eerste prototypes zullen er nog heel ruw uitzien. Ze dienen vooral om de gekozen mechanismes te testen. Want snel testen toont ook snel de verbeterpunten aan. Het prototype wordt steeds verder verfijnd en zal er ook steeds meer als een ‘echt’ spel uit gaan zien.

  3. Vormgeving en productievoorbereiding

    Nu duidelijk is hoe het spel gespeeld wordt, kan over de vorm worden nagedacht. Bij het vormgeven van het spel wordt er meteen ook nagedacht over de produceerbaarheid. Om binnen budget te blijven is het belangrijk te weten wat de kosten zullen worden. Daarop kan dan worden bijgestuurd.

  4. Productie en assemblage

    Uiteindelijk zal het spel bij een of meer producenten worden uitgezet. Drukwerk is vaak een hoofdbestanddeel. Maar er zijn vaak ook andere onderdelen nodig. Productie kost doorgaans tussen 4 en 6 weken. Als alle onderdelen gemaakt zijn, worden ze geassembleerd. De voltooide spellen staan dan uiteindelijk bij u op de stoep, klaar voor distributie. En een hoop plezier, natuurlijk.

Praten kan nooit kwaad

Eens van gedachten wisselen?

Is uw interesse gewekt? Of zou u graag eens met ons van gedachten wisselen over een specifieke casus? We hebben altijd tijd. Dus bel of mail gerust even. Wij houden kantoor in Nijmegen en hebben altijd zin in een kop koffie en een leuk gesprek.

E-mail ons Bel ons